Alla inlägg den 28 september 2014

Av Anki R - 28 september 2014 20:31

Sitter som vanligt framför datorn, kl är 9 och det är söndag. Jag har aldrig gillat söndagar. Helt enkelt en tråkig dag för en som jag. De flesta gör något med sina familjer...och när ens ungar är stora o man lever ensam så blir det en trist transportdag. Man försöker hitta på saker som gör att den passerar fort.

Nu hade smhi lovat regn, så jag satt o vänta på molnen.

Tittade ut o konstaterade att inga moln fanns.

Men jag kan ju inte sitta inne o göra inget.

La ut en hint om körning på Fejjan o efter ett tag hade en av mina vänner nappat. Härligt. Men vilken ska jag ta? Lillen var enkel att ta ut..Men storingen skulle nog behöva lite luft.

Kom igen Anki..Baxa ut han nu. Du kommer att njuta ordentligt.

Sagt o gjort..Det blev den stora.                  

Hade varit ute o kört grus med Lillen dagen innan och efter det som hände för två helger sen så körde jag som en kratta. Bromsade i kurvor och vågade inte dra på, som jag alltid annars gjort. Körningen blev allt annat än godkännt.                   Så valet av hoj idag var nog bra.

Satte mej på o motorn gick igång direkt. Körde sakta över gräsmattan o stannade innan jag körde ut på gatan. En kvinna körde förbi o log när hon såg mej. Säkert en av grannarna....

Körde ut o växlade upp. Den är stark...min älskade Pärla. Minimalt gaspådrag ger en sån härlig skjuss. Och de vaga vibrationerna känns otroligt härliga. Trots att man åker iväg o är nedstämd så kör man inte så långt förrän det börjar bubbla i kroppen av välbehag. Han har en sån påverkan på mej.

Tänk vad man hinner tänka under färden. Man tänker så bra. Man löser både det ena och det andra...och vissa gånger bara är man.



Jag behöver inte egentligen ha ngn rutt uttänkt..Jag kan köra lite planlöst omkring o se nya ställen. Man ser så mycket då.

Min kompis frågade var jag ville köra o då hade jag helt plötsligt rutten klar för mej. Vädret var ju jätteskönt.

Vi körde genom Unbyn och mötte några hojar. De vinkade så glatt som vi hojåkare gör. Man känner sig rik på vänner. Vart man än kommer finns en glad o trevlig hojåkare som man kan prata med.

Pärlan är en mycket stabil kille och det känns fantastiskt att våga dr på i kurvorna. Ibland går det nästa liiite för fort, men han fixar det. Man gasar bara på lite mer så lägger han sig snyggt i kurvan och för mej säkert framåt.

Vägen genom Selet och Ale har verkligen blivit dålig,men de har lagt på lite topping bitvis . Vi passerade Antnäs o tankade en skvätt, sen fortsatte vi mot Kallax.

Två ggr på väg mötte vi bilar som körde på vår sida. Lite otäckt när man befinner sig i en kurva. Kanske telefonanvändare.... Är ju inte bättre själv..  

Hamnen i Kallax har jag alltid tyckt om att stanna vid. Så rofyllt att sitta o titta på båtar o hav. Idag var det båtupptagningsdag. När vi satt där passerade flertalet båtupptagare och medelåldern var nog en heldel över pensionsålder. Ja vad vet jag..det kanske blir mitt nästa intresse i livet. Har ju seglat i några år...Kanske man köper en båt med stålsegel en vacker dag. Eller kanske en till hoj eller två..

Rutten fortsatte genom Luleå och mot Ormberget. Jag hade tänkt att vi skulle köra ut till Brändön, men kompisen ville ha kaffe. , så vi brassade på till Persömacken. Vägen är nylagd och riktigt fin. Den vägen inbjuder till att köra för fort, men naturligtvis så var vi ju duktiga  o höll exakt hastighet...

När vi hade ätit o fikat klart o kom ut till hojarna, stod en 650 Dragstar parkerad precis bakom min hoj. Som tur var kom ägaren ut så att jag kunde be honom backa ut. Känns ju inte så roligt att behöva backa på en annan hoj. Den var fint blå och det är ju synd om man förstör den fina färgen..                  

Jag har inte kört Sundomvägen på hela sommaren så den ville jag gärna köra just idag. Mörka moln hotade lite längre bort,men vi är ju inte gjorda av socker, så vi tog den vägen. Kompisen körde först. Vissa gånger är det rätt skönt att ligga efter. Man ser hur den andra kör och följe r bara efter.

Har suttit o läst en hel del om hur man ska köra hoj, i sommar. Att lära sig köra i kurvor på "rätt" sätt funkar faktiskt. Men man börjar köra rätt fort när saker o ting faller på plats, både på gott o ont. Känns så härligt när körningen flyter på.

Vi passerade Råneå ochtog E4an tillbax mot Boden. Vägen via Smedsbyn och Vibbyn har ju vägarbetet pågått rätt länge. Men nu är en hel del asfalterat igen. Det  är egentligen bara genom Vibbykurvan det fortfarande är grus. Men en kort bit.

Väl hemma i Boden kom så regnet. Nu var klockan nästan 16 så smhi hade fel...igen. Jag hann parkera bägge pojkarna i bodan innan det började skvala.


Helt enkelt en helt underbar dag i en hojåkares liv. För vad är livet utan hoj..Ja för mej...inget som jag vill välja..



Skapa flashcards