Alla inlägg den 22 juli 2014

Av Anki R - 22 juli 2014 07:45

Lastningen av hojarna gick rätt fort och vi tog bara med oss det nödvändigaste upp på däck. Där skulle vi äta. Vi hittade ett perfekt bord i fören med en härlig utsikt. sedan försåg vi oss med varsin Wienerschnizel o lite bubbelvatten.

                                                        

Resan över tog drygt en timme och det blåste rejält vilket medförde en hel del vågor. Färjan som var relativt stor gick bra på vågorna och det kändes inte mycket. Det enda vi såg var stora vågor som sköljde över rutorna. Ja inte nu så att vi bara såg vatten..men ändå.

Vi var nästan först ute och påbörjade vår resa mot fastlandet. Puttgarten ligger ju på en halvö eller ö..

För att komma fram till Bordesholm fick vi köra i drygt en timme och efter ett tag märkte vi bägge att soppan började tryta. Solnedgången var fantastisk och som norrbottnnig är man ju lite ovan att köra i mörker, så det kändes lite spoky.

                                  

Sen kändes det en aning kallt och naturligtvis hade jag lämnat fodret till jackan hemma.

Vi tankade i utkanten av Kiel och körde sen till Andy o Kikki. De stod utanför huset o vevade med en svensk flagga när vi kom. Efter alla kramar så fick vi inte "våra" rum. Kändes urbra att packa ur o veta att imorgon blir det sovmorgon.

När jag kom ner på morgonen hade Andy o Kikki redan stigit upp. De skulle ju ha öppet i affären sin. Ett jättehärligt par som har en sko och nyckelaffär. Alltså Andy är sko och nyckelmakare. 

Jag satte mej o käkade i lugn o ro. Paddan var ju mitt sällskap så jag kunde glutta vad som hände hemma. Det var riktigt skönt att sitta mol allena o äta nybakt bröd med gött pålägg. Två koppar kaffe o sen förflyttade jag mej till soffan med filt. Ingen varm morgon..Hade glömt att det var midsommardagen. Men vad spelar det för roll. Jag är en dålig firare.

Runt 11 snåret kom det en ngt nyvaken Tibbe ut i köket. Ja han var ju trött av att resa med mej. ...   Efter frukost gick vi ut i makeriet o kollade vad de gjorde. Och kan ni tänka er..det var folk där heeela tiden. Jag fick se snabblagningar och nyckeltillverkning. Nyfiken som jag är så vill jag ju även testa på tillverkning. Så jag fick prova på att göra nycklar.. 

När affären stängdes blev det lunch. Och efter det så fick vi låna bilen o åka till Kiel. Jag hade ju klantat mej o glömt padladdaren i Kalmar. Så Mediamarkt fick ett besök av oss. Gissa om jag blev förvånad när jag inte fick betala med mitt Mastercardkort. Nepp det gillades inte alls där. Jag fick hämta ut pengar i en uttagsautomat. 

Sen passade Tibbe på att köpa skor o sen...sen mina vänner så gick vi på Glassaffären nr1. Där vi var sist. Vi inhandlade två JÄÄÄTTEglassar. Gött värre. Det blir vår tradition i Kiel..

                                     

När vi sen skulle åka hem igen så åkte vi förbi en färja som skulle vara speciell. Och nog var den speciell alltid. För inte gick den på vattnet..Nepp den hängde i vajrar från järnvägsbron ovanför. Inte stor, den rymde kanske 4-6 bilar. Men häftig. 

Väl hemma fick vi veta att vi skulle gå på fotbollsmatch. Vi skulle se Tyskland Ghana.

I Bordesholm finns en mindre biograf, typ Folkets Hus och där jobbar vårt värdpar. Kändes väldigt hemtamt att komma dit eftersom jag jobbat med sån i nästan 25 år. Och nu skulle vi se direktsänd fotbollsmatck på storbild. Jag o Tibbe höll naturligtvis på Ghana o de resterande 200 tyskar som kom...ja de höll inte på Ghana.

                                                                           

Det blev en fantastisk kväll o vi blev utittade när vi skrek o tjoade när Ghana gjorde mål. Men ingen kom o gav oss en snyting. 

Söndag morgon o det blev sovmorgon. När jag kom ner så smågnolade Andy i köket. Vi satte oss o åt frukost tillsammans o surrade en massa. Sen kom vi på att mina mcstövlar behövde nya sulor. Sagt o gjort, vi gick ut i verkstan o började jobba. Jag vill ju lära mej nya saker så Andy visade första o sen gjorde jag som han gjorde...eller försökte göra. Det var riktigt roligt o väldigt spännande. Jag blev jätteskitig av allt gummidamm men resultatet blev fantastiskt och det håller än idag.

            

Nu skulle vi fortsätta vidare söderut. Det var molnigt o lite halvkallt, men vi hade en lång väg att köra så det var bara att fortsätta. 

Rutten hade vi planerat med Andy o vi hade försökt programmera in delmål i våra respektive GPSer.Jag kan lova att resultatet varierade. Min krävde att vi skulle upp på autobahn o Tibbes  ville köra vägar som inte fanns. Vilket gäng.

Vi kördeen bit o lyckades hamna på storavägen..Körde en bit o höll av. Kom in på en smal väg som var jättemysig o kurvig under ett tak av stora träd...Men vi förstod att nåt var fel när vi kom ut på en grusväg.

Till slut kom vi fram till en större väg , där stannade vi o programmerade om våra damer o fortsatte. 

Turen genom Europa hade vi betämt, skulle gå på mindre vägar. Så lite motorvägar som möjligt.

Jag är ju helt rudis gällande GPS och anväändande av dessa, men jag har tydligen inte sååå svårt att läsa mej till saer. Så det funkade bättre o bättre. Tibbe hade inte uppdaterat sin på 4 år så då ka ni räkna ut, att med alla vägarbeten som gjorts och som pågår så stämmer inte allt. Men roligt har vi.

Vi körder genom mindre o större byar. Genom hav av ängar som växte frodigt a alla dess färger. Ibland såg man milsvida. Vi kom fram till en by o Tibbe körde efter mej. I en korsning sa min vänster o jag började svänga..Tibbes visade höger. Vi konstaterade över intercomen att vi nog skulle köra höger. Nu hörde det till saken att jag redan svängt, så Tibbe körde höger o stannade längre fram.

Jag tog en sväng på en kilometer, för ni ska inte tro att man kan vända hur somhelst. Nepp jag hade bilar bakom o mötandes. Vägen var smal. Jag vände vid en bodngård och jag lovar det luktade inte nybakt bulla, Jag tror att just för den årstiden så hade alla bönder utrensning av svämgödsel, för det stank överallt. Men får inte var kräsen när man kör på landet.

Tibbe stod lydigt kvar o väntade när jag återvände från mitt korta äventyr. Vårat målför dagen var Hartz. Ett relativt välkänt bilkerområde, med många bikerhotell. Klocka var vid två på eftermiddagen när han sa att vi snart var framme vid hotellet. Vi körde nerför ett berg o hittade en liten grusväg in o upp. Den blev rätt smal o til slut insåg vi att kordinaterna hade varit fel. Vi vände o fortsatte in i ett samhälle. Stannade till på en mack o fick orientera oss. Väl framme vid hotell Harmonie så fick vi ett rum ochäven lite guiding på hur vi kunde köra för att se på området, etersom klockan inte var så mycket än.

        

Vi lämpade av alla saker o drog iväg igen. Det var riktigt härliga kurviga vägar o naturen var rejält kuperad. Vi kom fram till ett mindre samhälle och när vi hade passerat samma blåa kyrka tre gånger så insåg vi att det var dags att programmera om igen. Att köra genom hela området tr inte så många tillmar. MEn det finns en hel del fint att se. Vi passerade en häftig damm som gick i etager. Högt på höger sida o massor med vatten...sen lägre på vänster sida men fortfarande mycket vatten. Såg inte ut som hemma.  Det hade börjat bli lite varmre nu så man svettdes. 

När vi kom tillbaka tillhotellet så tog vi bara en enkel måltid innan vi gick ner till de andra gästerna. Mestadels engelsmän men vi hittade ett skånskt par som hade kommit. De skulle stanna några dagar.

Vi hade sett häxor lite här o där under dagen ochäven på hotellet fanns det såna. När vi frågade ägarna så var Hartz ett häxområde. INte undra på att jag kände mej hemma..  


Kvällen gick fort och vi somnade ovaggade.


Ovido - Quiz & Flashcards