Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Äventyret börjar

Av Anki R - 13 juli 2014 19:09

Ja inte hade jag packat klart när jag steg upp imorse. Hade inte ens hittat allt. Leta, leta, leta. Lyckades krossa ett ägg i kylskåpet och vem behöver det en sån dag?
Hade väntat på min nya jacka en vecka o fick veta att den låg på bussgods. Bara åka dit o hämta. Var sååå nöjd när jag packade upp den o såg resultatet.

Vi hade bestämt att vi skulle träffas i Antnäs och det kändes bra eftersom jag glömt att tanka kvällen före. 

25 minuter senare står jag o tankar o killarna står redan o väntar.

Vi kopplade ihop våra G9or o även en shoei intercom som är en Cardo släktig. Funkade alldeles utmärkt. 

Dagens tur skulle gå till Hudiksvall för våran del. Bert skulle till Dalarna.

Första stoppen blev i Skellefteå där vi tog oss en kaffe och regnjackan åkte på. Precis när vi skulle köra iväg kom ett riktigt hagelskur. Det gjorde ont att få det på sig. 

Nåväl vi körde ifrån ovädret och fortsatte till Umeå. Där skulle Tibbe göra lite saker , bl a klippa sin mammas jättestoora gräsplätt. Den är nog 4x5 m. Vilken utmaning. Tog längre tid att hämta klipparen...  

                                                               

Vi passade på att äta där. Rekommenderar en Kinarestaurang nedanför sjukhuset. Buffe o man kan t o m få lite sushi...mums.

När vi kom till Vedabron fick vi verkligen hålla i oss. Det blåste riktigt hårt. Tibbe som körde först såg sned ut framför mej. Vi passerade Sundsvall o vägarbeten som sinkade oss en hel del. Vid vissa fick vi vänta ganska länge. Men vad göra..Trafiken var ganska intensiv så det var bara att gilla läget. Klockan var nog runt halv 8 innan vi skiljdes åt. Vi skulle få husrum hos en vän till Tibbe strax innan Hudiksvall. Lite klurigt att hitta så det blev flera vändningar innan i kom fram.

Det kändes riktigt nostalgiskt att få husera i en husvagn igen. Kändes som att den stod lite snett så man blev lite sjösjuk till att börja med. 

Vaknade vid 6 på morgonen och regnet skvalade ner. Suck..Kollade paddan en sväng o insåg att jag kunde somna om. Vaknade två timmar senare o det småregnade fortfarande. Hade ju beställt fint väder. Säkert Tibbe som gjort nån dans så att det blev annat. Nåja..bara upp ur bingen o knata in till huset där frukosten väntade. En timme senare var vi på rull o det hade slutat regna.

Målet nu var Uppsala och Lelles. Där stannade vi ett tag o kollade in både hojar o kläder.

Med mej fick jag två tröjor som jag kan ha över min crossjacka. Fanns ju massor att köpa så man får verkligen hålla sig i skinnet för det kan bli dyrt. (Det finns ju alltid något man kan behöva)

Vi bestämde oss för att köra runt hufvudstaden. Jag hade varit dit två veckor innan o vid rusningstid är det inge kul att stå i köer. Många vägbyggen o kring Norrtull var det ingen höjdare att färdas

Dessutom skulle vi ner till Tranås innan kvällen, så det var bara att stå på.

Vi körde mot Enköping o tog sen vägen ner mot Nyköping. Min Anita (gps) var ju ny så vi hade inte riktigt kommit överens än. Men det skulle väl ge sig. Tibbe hade inte uppdaterat sin på 4 år så då vet ni att det kan ha hänt mycket. Men vi hade fått lite hjälp av en inföding, så nog skulle vi väl hitta genom de djupa skogarna. 

Vi hade fått en inbjudan att hälsa på en hojkompis och få oss lite mat i magen. Väl framme kändes det jätteskönt att få hoppa av och sträccka på sig. Maten var jättegod o välbehövlig. (Tack Ronny)

Nu skulle vi vidare till Linköping och vi fick köra en härlig hojväg me den alldeles egen guide. Den gick vid kusten någon mil. Kurviga mysiga vägar. Vackra vyer. 

Sen blev det lite motorväg innan vi kom fram till Fiffilina i Linkan. Stoppt där blev inte långt men jag hann med att skrämma katten. Alltid något.

Nu skulle vi fortsätta vidare ner mot Tranås. Vägen gick förbi Mantorp, näää vi provade inte banan. Men den vägen var jättehärlig med mååånga fin kurvor. Sen fortsatte vi neråt mot Boxholm. Vi växlade navigerare så alla fick köra först och det var jättekul att få susa fram genom kruvorna. 

Sista biten var grus och Fiffi känner ju till min passion så hon sa bara..kör nu tills ni kommer till en nerförsbacke med en bondgård..Där tar ni vänster. Jag kommer efter er. Sagt o gjort..jag gaaasade på och körde. En urhärlig väg med kurvor och upp o ner genom skogen. Vet inte vad vi höll för hastighet men vi körde rätt långt. Då ringde min telefon o Fiffi var på tråden..-Vaar är ni? ja inte hade vi passeat en bondgård...nä nådiga damen glömde ju att berätta att vi skulle ta vänster där vägen delade på sig första gången.Suck..Bara att köra tillbax o börja om. När vi kom till den avfarten så lyckades Tibbe välta. Han fick väl ngt grusspinn. Jag stod lite längre bort o väntade på honom o vände när han aldrig kom. En av väskorna hade gått sönder o tur att det fanns silvertejp o spännband. Å detta var början på resan. Hmm undrar hur det skulle funka utan väskan.

När vi då tillslut hittat fram till natthärberget så fick vi jättegott fika o en mysig stuga att sussa i. Vi nattsuddade rätt länge så alla somnade nog rätt snabbt. 

På morgonen tog Fiffi o Ronny några dopp i sjön. Såg mysigt ut men jag kände mej lite kall, eller ok jag ballade ur. Vi hade iaf en toppenförmiddag och Tibbe fixade sin väska så att vi kunde fortsätta. Vi drog neråt rätt sent o nästa stopp skulle bli i Kalmar hos goda vänner. Vi körde små vägar o kom fram i Mariannelund. Innan vi var där så hade Ronny hittat en härlig grusväg till oss. Vi fick susa fram på den o lixom köra av oss lite. När vi kom till Hultsfrd åt vi lite o sen valde Ronny att vända hemåt igen. Vi fortsatte neråt mot Kalmar o efter någon felåkning så hamnade vi hos Torrikas.

 

När man är hos den familjen så måste man ut o provköra allehanda skojjiga hojar. Förra året var det en med sidovagn o i år var det en modifierad sak som gick som ett spjut o man satt på den som en sporthoj. Du milde vad den vibrerade. Livsfarlig att köra på låga varv, man vet aldrig vad som kan hända. Men att få gasa på...det ni. Så det blev en härlig hojtur på kurviga vägar även där. 

Vi blev kvar två nätter och fick både god mat och väldigt trevligt sällskap. Vet inte riktigt hur många vi var i huset men säkert över 10 pers. Det var ju faktiskt midsommar. 

Nu skulle vi ju vidare så midsommaraftons morgon åkte vi vidare. Vi skulle till Karlshamn o min systers grav. Åker alltid förbi o planterar en blomma på. Vi är ju inte direkt nästgårds..Så man vill ju passa på. 

Sen blev det Mc Donalds, för de har ju wifi. Lite cesarsallad sitter aldrig fel. Åsså en koll på vad som hänt på fejjan då.

När vi nu ändå var i faggorn stannade vi till i Norje åxå. Men vi var en helg försen. Sweden Rock hade ju redan varit.

När vi kom till Kristianstad så skulle vi skiljas från Fiffi. Inge kul alls att skiljas från henne..Men bara gilla läääget. Lite vemodigt. 

Vårat mål var Tyskland och vi hade våra vänner där som väntade på oss. Vi körde ner via motorvägen o ju närmare vi kom Malmö desto svartare blev himlen. Såg mörkt ut över Danmark.

Vi tog en sista tankning i Sverige och sen körde vi till bron. Vid betalstället betalade vi bägge för bil men orkade inte börja tjafsa med personalen så vi körde vidare. Så när ni ska köra över, ta de bemannade betalkurerna. Då blir det rätt.

Att köra genom Köpenhamn kan vara trixigt men ikväll var det värre än värst. Lååånga köer på grund av vägarbeten. Det gick inte fort och många gånger fick vi stå och vänta. Tror att vi krypkörde närmare en mil med tre fyllda filer av allehanda farkoster. När vi sen kommit förbi det så kunde vi brassa på. Och naturligtvis började det ösregna då. Vi hade bestämt att vi skulle ta färjan över Rödby- Puttgarten. Det blåste riktigt hårt. När vi betalat in oss så körde vi fram mot färjan. När jag passerade ett fartgupp lossnade min ena väska. Fick gå tillbax o hämta den o då missade vi färjan med nån minut. Typiskt. Under tiden vi väntade satte vi fast väskan med extra kattstrypare. Bägge så att vi inte skulle missa fler tider. Alldeles bevid oss stod en Belgare. Ha hade varit o kört nordkalotten o skulle nu hem. Han blev nyfiken på vår resa och önskade oss en säker tur. Nu var det tid att köra ombord....

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Tomas J

13 juli 2014 23:53

Tur jag har livstid, nu ska jag njuta av era upptåg, som alltid skrivet med glimten i ögat. Ser fram emot nästa kap, tack så länge.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anki R - 4 oktober 2018 12:06

Min kompis Hasse och jag hade planerat att vi skulle göra en hösttur och bara njuta av finvädret. Sommaren hade gott o som vanligt så har man tusen saker som man vill hinna göra och då får annat vänta. Det var en fin dag.Jag fyllde vatteflaskan och t...

Av Anki R - 4 oktober 2018 12:06

Min kompis Hasse och jag hade planerat att vi skulle göra en hösttur och bara njuta av finvädret. Sommaren hade gott o som vanligt så har man tusen saker som man vill hinna göra och då får annat vänta. Det var en fin dag.Jag fyllde vatteflaskan och t...

Av Anki R - 10 juni 2018 13:50

Från Solavågen tillMagerhplm-WSjobolt-væg 650 Stordal-Linge och Valldal. In mot Trollstigen. Jordgubbar. St Olav kastade en ormi vredesmod. ...

Av Anki R - 5 januari 2017 18:28

Torsdag- 30 och jag gruvar mej för att gå ut. Väl ute, klädd som en michelingubbe konstaterar jag att det, är rätt skönt så länge man står mitt i kläderna.  Jag hade bestämt träff ned Ronny, initiativtagaren till "Kung Bore" körningen  den 7 januar...

Av Anki R - 8 januari 2016 16:11

Äntligen hemma igen. Javisst är man hemma när man äntligen kommit sig över gränsen. Visst känner man sig mer hemma i de nordiska länderna för man kan ju nästan prata med dem. Ja inte jag i Danmark..för jag fattar i stort inget alls när de börjar prat...

Skapa flashcards