Alla inlägg under januari 2014

Av Anki R - 18 januari 2014 14:12

Tog hojjen till jobbet på morgonen. Hade packat kvällen innan för vi skulle träffas kl 13 hos Tibbe, mitt i stan. Magnus skulle komma från Kalix o sen fick vi se om nån annan åxå dök upp. 

Innan jag åkte till träffpunkten åkte jag ner till hamnen o kollade in "Göteborg". Verkligen fantastiskt vackert fartyg.

Kom in på gården en kvart innan o började med, att på stående fot äta upp min medhavda sallad. Nåt måste jag ju få i mej. Av erfarenhet vet jag att många av mina vänner kör o kör o tänker inte på att äta. Dessutom skulle middan bli rätt sen.

Magnus hade gjort rutten o det skulle bli spännande att få köra med. Vi åkte från Luleå mot Ersnäs via Sjulsnäs in därifrån mot Arnemark. Passerade Roknäs o sen vidare mot Blåsmark och Fällfors. 

Vädret var otroligt vackert o det kändes perfekt i kläderna. Inte för varmt o inte för kallt..bara perfekt. Radion var igång o helt plötsligt kom ett trafikmedlande. En helikopter hade störtat i Fällträsk o den kom från Norrbotten. Tydligen några som skulle fota nåt o missbedömt. Ajdå tänkte jag, undrar om det är nån man känner..Nå jag kan nog inte rädda nån så jag körde på.

I Fällfors ville de andra stanna o "pudra näsan" o köpa lite uppåttjack. Så blev det. Godis o dricka till mellis. 

Vi fortsatte för vi skulle hinna till Umeå o få en av hojjarna värderade. Och de stänger väl sex eller nåt sånt. Nästa stopp kom att bli Bygdsiljum. Ett vacker samhälle där en jättestor sjö finns o rinner ut i Rickleån. Fotovänligt ställe.

Här kom vi på att vi skulle tanka, vilket gick mindre bra. Tibbe hade det största problemet så han valde att köra ner till Robertsfors. Jag skulle glida in i Umeå på ångorna så det skulle nog gå. Om inte annat så kunde vi slanga från Magnus jättetank..  

Vi körde åt andra hållet o kom sedan ner på väg 364 som passerar Flurkmark o sen kommer den ner i Ersmark. Vi kom ner till Umeå strax efter 17 och då gled jag snyggt in på OK o tankade nästan full tank..2 liter kvar var det nog.

Körde till Northbike till de andra o parkera. Hann bara in genom dörren så sa Andreas att han hade en hoj som jag borde testa. Sagt o gjort, det blev test av Triump street Triple. Ouch vilken skojjig leksak. Den ville jag ju bara haaaaa. Eller rättare sagt..den vill jag åxå ha..För Pärlan säljer jag INTE!

Min tuuur att vi var på väg söderut. För jag är utav den oberäkneliga sorten. Helt plötsligt händer det o jag har köpt en hoj.. ibland hinner jag inte med mej själv ens..

Den fortsatta resan gick via E4an mot Önsköldsvik. Vi var lixom liiite sena så nu fick vi nog ta den rakaste vägen för att hinna.

När vi kom fram till Övik så blev det en hel del stopp innan gps-herrarna bestämt sig för vägvalet. Jag som bara hängde på hade all tid i världen att kolla på allt runt-om-kring såg allt det fina som Övik har att bjuda på.

Ni som inte varit ut till Gullviks camping..Åk dit!! Det är en otroligt fin anläggning och man får ett väldigt trevligt bemötade av personalen. Perfekt för hojåkare.

     

Den ligger såå vackert i en havsvik med en otrolig utsikt. Stugorna är moderna o i jättebra skick. Finns alla storlekar o modeller. Och måste man nödvändigtvis sova i tält, ja då går det åxå. 

Jag o grabbarna fick en fin stuga. Vi körde upp hojjarna till stugan o parkerade. Packade ur o tog oss en snabbdusch före maten. Alla satt nere i restaurangen när vi släntrade in där. Blev ett härligt mottagande av alla gamla o nya vänner. 

Middagen lagades av ägaren till campingen Gert och den bestod av. 

Förrätt, Sparris med parmesanost

Varmrätt, lax i ugn med potatissallad och broccoli

efterrätt, frukter med vaniljsås

         

Mycket gott. Till detta serverades vin eller öl.
Kvällen blev inte så sen för vi skulle ut på äventyr  på lördagen.


Uppstigning och frukost i restaurangen. Vi i vår stuga gjorde oss klara direkt o körde ner till resturangen. Frukosten hade allt man kan önska. och utsikten vänner..Den var mer än väääl godkänd. 

Vi rullade inåt stan igen o vårat första stopp skulle bli på den nya brandstationen . Heelt otrolig kåk, nybyggd o utrustad som Fort Knox. Det gick bara att ta sig in i foajen, sen var det stopp.

När vi parkerade hojjarna stod några o väntade. Vi fick komma in i huset o allt luktade nytt o frächt. Foajen var tapetserad med posters på gamla bränder. Intressant att få höra om dem.

    

Vi hade sån tur att ett larm gick, så vi fick se en utryckning. Killarna var snabba o drog iväg.

Omklädningsrummet luktade sådär härlig björkvedsbrasa, som det brukar.

      

Kommandocentralen såg ut som en rymdstation och det var imponerande välordnat o rent överallt. 

Efter brandstationsbesöket så fick jag äran att agera spätta. Jag fick åka bakpå Magnus som kör en 1600 GLT. Helt uuuunderbar att sitta på. Absolut skönaste som jag provat. Brukar ju normalt bara köra men idag kändes det helt rätt att åka. Tibbes hoj hade inte velat starta på morgonen så han fick ta min o åka o köpa ett nytt batteri. Vi skulle nu åka ut till en skjutbana söder om stan och fick köra några mil innan vi kom fram. Ahh det skulle bli roligt.

Jag har aldrig skjutit pistol så det skulle bli jättespännande att få prova. Vi delades in i lag o jag skulle få tävla tillsammans med. xxxx. Vi fick börja med pistolen. En 9mm blev det. I stort sett ingen rekyl och den var riktigt lättskjuten. Blev väl inget superresultat med jag träffade tavlan. SÅ jag var nöjd. 

     

Nästa station var skidskytte. Där fick vi skjuta med stöd framåt o sedan stående sidstöd. Första serien tror jag missade två o andra blev full pott. Men bara man fattade hur bössan gick så var det rätt enkelt. Vi konstaterade att det var tur att vi inte behövde åka ett varv först.. För då hade nog kulorna smattrat i sandvallen istället.

Nu blev det murrikkalunch. Stekta raggmunkar med fläsk o lingon. Oj så gott det var.

Det blev en hel del skratt o retsamma kommentarer. Men så roligt vi hade.

            

Sista stationen var hagelskytte. Det tycker jag är skitroligt. Nää jag sköt inte fullt..men 6 av 10 är jag nöjd med. Man behöver inte alltid vara bäst. 

När vi skjutit färdigt skulle vi åka tillbaka in till stan o kolla på tillverkning av de gula skyddglasen. Det skulle bli spännande.

Jag fick åter äran att sitta bakom och vilken känsla när han gasade. Vi fick nästan en stegring o jag loovar...min magen killade till ordentligt. Snacka om drag i maskinen. Vi tog en härligt kurvig väg tillbaka o jag hann se en massa fina ställen. Vad vägen hette..ja det vet jag inte..

Väl på plats började tillverkningen med att man tog ett avtryck på lampglaset. Sedan ritades formen upp på den gula biten. Denna lades sedan in i en ugn så att den skulle bli formbar. Togs ut efter en stund o tröcks mot det befintliga glaset, som man täckt över med aluminiumfolie. Sedan när den svalnat en smula ritades konturerna in o så sågades denna ut. 

      

Nu gjordes det en prototyp för att se om det var användbart på just den hojjen. Den fästes med självhäftande tejp o sen fick vi köra tillbaka till Gullvik.

Vi var ett trött gäng som parkerade hojjarna. Dagen hade varit mycket intressant och givande.

En dusch satt perfekt. och sedan satte vi oss ner på altanen i solskenet o bara njöt. Ja vi tog en lille åxå. Sen blev det en hel del skratt innan vi gick ner till restaurangen igen.

Ikväll skulle det bli prisutdelning efter skyttet..och sen en god middag.

Nu måste jag erkänna att jag inte kommer ihåg vem som vann..eller kanske vill jag inte minnas. Men om jag uttrycker mej såhär. Alla var vinnare. för vi hade ju möjligheten att vara på plats tillsammans med likasinnade. 

Till middag blev det inbakad fläskfile m hemgjorda pommes och en härlig bea. Till efterrätt en cheesecake med kiwi. Heelt suveränt gott o alla tallrikar var slickade..

   

Efteråt satt vi o skrattade o berättade härliga anekdoter tills kvällen tog slut. Det var inga svårigheter att somna..inte alls.

Till frukost fick vi scrambled eggs o bacon plus en massa annat gott. .

Det kändes lite tråkigt att lämna det härliga gänget, men nu var det söndag o på måndagar så jobbar de flesta, likaså vi. Resan hem företogs mestadels på E4an och den är i regel en rätt tråkig transportväg. Nu hade jag o Magnus fördelen att vi bägge var utrustade med varsin G9a..så för vår del gick resan ganska fort.. Ja nauturligtvis var det ju Magnus som snackade mest för jag är ju mer tystlåten..eller hur var det nu. Vi får tacka våra värdar i Ångermanland. För den underbara helg som vi alla fick uppleva. Nästa gång kommer vi åxå..Vare sig ni vill eller inte..  


Anki GS ägaren Norrbotten

Ovido - Quiz & Flashcards