Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Anki R - 14 juni 2013 21:22

Ja man kan ju undra hur jag har planerat o tänkt...

Fick en hint om att det skulle vara billigare att serva hojjen i Grannlandet i öst. Kan ju konstatera att det är det. 

Facebook är ju en fantastisk uppfinning. Man kan boka tider hos verkstan genom detta. Det går jag lovar..Jag lyckades.

Sagt o gjort, jag bokade en tid till idag kl 15. Kl 15 i finland är kl 14 härhemma. DET kan jag lova att jag inte alls tänkte på. Det var en vänlig själ som gjorde mej medveten om detta. Tur för om jag gjort som jag planerat hade jag kommit 40 min försent..

Jag skulle så stort åka kl 9. Packade o donade o helt plötsligt var den 20 över 9. Snabbt ut o komma iväg. Jag hade gått omkring hela morgonen o intalat mej själv om att det inte skulle vara hela världen om det nu regnade litegrann. Du klarar det Anki. Det är ju bara lite regn. Dessutom har jag ju tränat i Norge..So what!!

Ja! Det duggade när jag åkte iväg. Men det upphörde helt i Börjelslandet. Sen var det torrt i Kalix. Så jag körde faktiskt helt torr till Haparanda. Tankade (jag har ju en GS) och körde bakvägen till Rajalla. Inhandlade lite salmiaklikör för kommande resa. Vet inte varför men det verkar som att Tibbe har en baktanke med damerna i Italien..;)

Nåja efter uträttat förvärv skulle jag äntligen få köpa ngt åt mej själv. Åkte till Tarvikke för att inhandla en G9a. ÄNTLIGEn!! Som jag väntat på att rätt tillfälle skulle komma. Och det var NU. 
Har aldrig varit dit o visste inte riktigt var det låg, men faktum är att jag körde rätt direkt. Det finns en mening med saker o ting. Mannen i affären hade tom koll på att jag skulle dyka upp. Han plockade fram kartongen o registrerade mej...betalade o nu är den min..Jaja Mats du har den andra..Så spännande att se hur den kommer att funka. Nu kan jag kommunicera o akta er som kopplar ihop er med mej..oj vad ni ska få lyssna på babbel o sång...fniss.

När jag var klar på Tarvikke så var det bara att sätta sig o köra söderut. Först är ju motorvägen fin o bred o..ja allt. Man får susa rätt fort dessutom. 120km...och lite plus då...eller hur

Sen blir den smalare och smalare o till slut börjar man fundera på om man verkligen kör rätt. Dessutom måste jag erkänna att den är skittråkig...det är verkligen skog skog o skog..Jag som trodde att jag skulle få köra vid vatten men icket. Verkar som att finnarna inte bygger vägar så.

Sen så kom regnet. Det formligen spöregnade i 4 mil. Visiret immade o det skvätta upp vatten överallt. Dessutom gick det inte att köra förbi bilarna så även de var inkontinenta. 

Efter måånga mil så blev det motorväg igen o regnet upphörde. Då kom jag till Oulu. Tror ni vägen går genom byn...nono..man ser absolut inget av de centrala delarna..Men det går fort förbi och det är mycket trafik. 

Nu hade EMC skicka en jättefin vägbeskrivning till mej så det var inga större problem att hitta...eller att nästan hitta. Jag följde nämligen det jag hade i huvet...minnesmästaren..för jag körde en lite för mången högersväng o hamnade på en byggfirma. Hmm..nåt blev visst fel..Ja vad gör man då om man heter Randeblad..Jooo..man parkerar, letar fram telefonen o går in på fejjan. Nepp ingen kontakt..Hur i hela friden ska jag nu hitta..vem ska jag ringa som kan kolla..Just då kommer jag på att jag drog ut en vägbeskrivning o la den i kylväskan (just ett konstigt ställe att lägga den på) ...Kliver av o letar fram den..jAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..där står även vad verkstan heter..För det hade ju jag glömt.

Nu kunde jag bara konstatera att det jag skulle till låg inte där jag var. På med allt o iväg...Och det var skitenkelt att hitta. Stora skyltar så man missar det inte, bara man kör rätt. Nåja jag körde in o parkerade under tak...för det kom lite blött från ovan. Jag gick in o anmälde min närvaro..Kändes som att komma till doktorn...-JAg har en tid kl 15!!!

De tog in hojjen o jag gick o satte mej i deras cafeteria. De har en rätt stor cafeteria där det även går att äta. En mycket trevlig kvinna stod där o vi språkades en hel del. Jag passade ju på att fråga om jag kunde köra en annan väg för att få chans att se Oulus stad..Så det fick jag förklarat.

Jag klädde av mej allt..Nej nu ljuger jag..behöll vindbyxorna o en tröja på..Resten behövde få torka lite. Sen år jag min medhavda lunch..Hade nog varit liiite för upphetsad i Torneå så jag glömde att äta..Ja det blir så när man vill ha ngt så mycket..man glömmer viktiga saker som att äta.

När jag ätit så kom verkstadskillarna o ville prata med mej. Det visade sig att han som tagit emot min bokning fått för sig att jag skulle göra en 100 mila service. Nu hade ju jag tur så allt fanns dokumenterat på fejjan o de fick göra lite förändringar. Men jag betalade 2500 kr för en 1000 mila sevice och den vart mycket mer omfattande och tog längre tid.

Det som var kul med EMC var att man kunde kolla på när de servade hojjen. Man fick inte gå in men det fanns glasrutor in i verkstan så jag stod o kollade när de servade..ja inte hela tiden men en stund.

I samma hus finns ju dessutom affären och där finns det mycket man skulle behöva. MEn jag konstaterade att även om servicen inte är så dyr så kostar grejjerna en he del. Det var inte så stor skillnad på våra o deras priser. Då måste jag säga att Tarvikke har bättre priser.

Efter lite drygt 2 timmars väntande, Hojkollande o kaffedrickande så fick jag ut Pärlan. Vädret var grått men det regnade inte.

Vägbeskrivningen som kvinnan gett mej var mycket lätt att följa och jag kan bara konstatera att finska städer inte är speciellt vackra. Förutom en äldre del som jag passerade med fina, stora trähus. Kanske man borde köra in o parkera o gå lite..MEn nu ängtade jag nog mest hem o vädret inbjöd inte till större utsvävningar än genomfart.

Så var man ute på motorvägen igen och kunde dra på. Ja då började det spöregna. Så ortoligt skönt att få in regn i hjälmen o man blir nersvättad av alla stora långtardare..Just vad alla längtar efter en fredag kl 18 , på väg hem, 25 mil hemifrån. Livet leker!

Jag hann väl köra 5 mil när jag såg blålysen framför mej. Oooops hade jag nu gasat liite för mkt?? Nono det hade nog hänt ngt, för räddningstjänsten dirigerade om oss, in på en annan liten väg. Till en början var den asfalterad o kurvig..rätt mysig. Men sen blev det en grusväg..Spöregn o gammal grusväg som blir smalare o samalre..Framför mej kör sådär en 60 bilar o det blir lerigt. Mmmm visst gillar jag grus..men lera o långtardare o husbilar..Njä inte ens jag gillar sånt.

Några glidarhojjar hade stannat vid vägkanten, antar att de gett upp. Det var inge kul alls. MEn jag hade gett mej tusan på att komma hem så jag fortsatte. jag försökte intala mej själv att det inte alls var halt. Så då var det inte det. Vägen var smal.

Efter en timmes körande så kom vi äntligen ut på asfalt igen. Polisen stod o dirigerade ut oss. Tänk jag behövde inte ens stanna vid stoppskylten. Polisen ville bara att vi skulle köra för trafiken var väldigt intensiv.

Det var jätteskönt att få fast mark under hjulen..och jag började med projekt omkörning. Att ligga bakom var ingen höjdare alls. SÅ jag hamnade först o sikten blev genast mycket bättre. Jag blev ju inte mindre blöt men jag såg ju. Bättre än inget. Det regnade ända till Haparanda och jag stannade o tag en fika på macken. Jaaa jag tankade åxå för nu hade reserven börjat larma. 

Regnet avtog o i Kalix var det åter uppehåll. Konstigt det verkar som att det inte regnar där..Jag körde nämligen torr till Flarkenvägen, sen fick jag en ordentlig dusch hela vägen hem. När jag kom in så rann det om mej. 

Det blev en välbehövlig dusch, hett...En nyttig lärdom och ett litet äventyr, såhär på en vanlig fredag

Ovido - Quiz & Flashcards