Alla inlägg den 6 augusti 2012

Av Anki R - 6 augusti 2012 15:52

Söndag o strålande solsken o en nästan klarblå himmel. Behövs det mer för en galen hojåkarbrud från Norrbotten. Dessutom var det rätt skönt i solen.

Blev inbjuden att följa med två riktiga gentlemen ut på en oplanerad tur. Vi träffades ute i Notträsk där vi hämtade vår vän Sigge. En riktgt trevlig man som har massor att berätta och dessuton äger en hel del saker. SKa bli spännande att få komma o kolla in vad som finns i de olika uthusen. Det lilla jag såg var ju jättespännande.
Med oss fanns även Micke, allas vår proffsfotograf. Och som vanligt så var han välutrustad.
Färden gick via Gunnarsbyn upp till Korpforsen.

Men det hela började med att Micke tappade sin mobiltelefon. Vi hade hunnit en bit innan vi insåg att han saknades. Ja det var ju bara att vända o åka tillbaka.
Han hade just hittat den i diket (fattar inte varför man inte sätter telefonen i fickan, den håller sig inte kvar på hojjen själv). Tyvärr ngt sönderslagen men den gick att använda.
Jag körde först och fartvinden kändes jätteskön. Just för tillfället så hade jag fått låna en öppen hjälm med intercom, så jag o Micke kunde prata under färden. Tänk vilken fantastisk uppfinning. Nu blir det en hel del struntsnack men faktiskt riktigt roligt vid de tillfällen när man egentligen bara matar på med mil. Ja inte vet jag nu om jag tycker det är så kul när han sjunger...men vissa saker får man ju stå ut med...;)

Strax innan Sörbyn så körde Micke om Sigge och då kom nästa grej..Jag körde ju först och upptäckte inte att de helt plötsligt stannade..JAg fortsatte en bit o sen svängde jag in på en busshållplats..Ja dessa män..Man väntar o väntar sig genom livet. Alltid är det ngt som händer..Ja vad hade nu hänt. Jo när de kom körande så berättade de att Antennen till ngn apparat som Micke hade på styret, hade lossnat. Stanna o leta..Man kan ju undra om det är så hälsosamt att ha så mkt utrustning..

I sörbyn hade de dragspelsfestival, just denna dag och vi körde in för att bara kolla. Det var en hel del folk vid festplatsen men vi valde att bara köra förbi.
Vårat nästa stopp kom att bli Korpforsen. Måste säga att det är en otroligt vacker plats. Man fick lite lust att bada. Inte nu bara för att det var varmt, men stället inbjuder till att ta ett dopp.
Om det är ngt som jag avskyr så är det myror och ni kan väl aldrig gissa att det fanns några där. En bred autostrada hade de embarkerat. Usch..för de verkar älska mej.

Vi satt o njöt o berättade historier o skrattade. Sigge är en man med många historier. JAg har ju iof sig hört en hel del såna men det hindrar ju inte att det är roligt iaf.
Vi gick ner till forsen o glutta och vattnet var förhållandevist lågt..MEn det är verkligt fint..Åk dit om ni inte varit där. Ta med er fika o gärna ngt att grilla. Man kan säkert tillbringa en hel del tid där om man så önskar.

Vägen är ju riktigt rolig. Speciellt när man kommit till Sörbyn för då är den inte lika gropig.


Nu skulle vi ju få agera också för ni ska ju inte tro att vi åker på en nöjestur men Fotomicke..Nono..då ska det presteras. Nåja man jobbar inte ihjäl sig precis.
Han riggade kameran o körde snett bakom oss. JAg fick vara hans ögon o kolla så han inte mötte ngn bil. Kurvorna är ju rätt fina speciellt i närheten av Valvträsk. Mjuka o många. Därigenom fick vi köra, sen vända och köra tillbaka..För att sen vända igen o köra vidare. Ja han kommenderade oss att köra fort, sakta ner, köra fortare igen osv. Interkom var riktigt bra.
Vi fortsatte färden några kilometer o sen stannade vi för då skulle han köra först o filma..
Kom närmare, gasa..nu skär jag genom kurvan, kommer ngn bil...gasa igen , närmare närmare....fin kurva..oj där är det renar..Ja ni förstår ju att man får hela tide vara på hugget med en sån fotograf..MEn riktigt roligt var det.
Framme vid Mårdsel så stannade vi o fikade på fiket. JA det finns ett!! EN dam som bor där under sommaren. HOn bor egentligen i Skellefterå under vintern, men har sitt sommarhus i Mårdsel. Tror att hon var därifrån. Inne i cafeet finns en liten loppis så den kan man kolla in o köpa lite grejjer på.
Vi fick kaffe (hur många koppar som helst). Som fikabröd hade hon lagt upp på brickan..Bullar, morotskaka. och två sorters kakor.
-Jag älskar att baka, sa hon. Vi fick betala 30kr/person. Inte illa för sån betjäning. Och riktigt trevligt att sitta där o surra.
Nu hade Sigge bestämt att nästa anhalt var Utsikten i Harads. Där skulle vi äta. Sagt o gjort..Nu var det ombytta roller. Kameran riggades på Sigges Guldvinge. JAg o Micke skulle agera. Vi skulle köra näääära. Kameran tar en bild var tredje minut. Farten låg från början på blygsamma 60 km men ökade ju längre vi körde. Sigge drog på o i en kurva fick jag lite släpp så jag hamnade långt ut på fel sida. MEn inget möte så jag kunde räta upp mej.
Annars måste jag säga att min nya älskling betedde sig bra på alla sätt. Naturligtvis har ju jag svårt att hålla mej inom ramarna, så på en stund ville jag gasa. Tog chansen körde om o drog på för fulla spjäll.. Eller det jag vågade.. Sprillans ny båge på grusväg o för ovanlighetens skull var det inte salsgolv, som det brukar.. Lite grus här o var..MEn den gick som ett strykjärn..Inge rull alls. Heelt underbar..Jag vågar nu inte säga huur fort det gick men Grabbarna blev lite efter. Till slut så kommer ju vettet ikapp o jag saktade ner, väntade in dem o blev den lydiga flicka jag normal är.

Framme i Harads så passade vi på att äta..JAg måste verkligen rekommendera maten. JAg tog Kyckling med Murkelsås o soltorkade tomater. Till detta ngn form av klyftpotatis. Sanslöst gott.

Utsikten ligger ju precis som namnet. En fantastisk utsikt över bygde/dalen. Med älven i centrum. Man ser verkligen milsvida kring sig. Blev några bilder. Dessutom hade vi verkligen tur med vädret. Riktigt skönt var det.

Efter maten så hade Sigge bestämt att vi skulle åka o tigga oss kaffe hos några bekanta till honom. Detta par har en fantastisk norrbottengård lite söder om byn. Ortoligt vacker både på utsidan och insidan. Dessutom har dessa två samlat på sig allehanda gamla ting under åren.

Ja man kunde verkligen njuta av både gammalt o nytt. Jag passade på att besöka toaletten och där hittade jag en öppenspis( Fusk) och ett stort badkar med lejontassar..Jag skulle nog ha stannat där...men de ville inte sälja..konstigt!

Nu hade vi siktet på hemmet för fukten o tempen var ngt lägre än tidigare. Jag frös inte alls men det kändes att vi varit igårng under flera timmar. Precis inna vi kom till Boden så började min tankmätare att blinka. Enligt mätaren så kunde jag köra 6,5 mil till. 20 L tank så jag körde 35 mil på 20 L..Ungefär..Men jag håller ju på att köra in den.
Väl hemma så blev det en kopp te, några jordgubbar o knyten som sonen lagat. En fantastisk dag med två jättehärliga män. Tack både Sigge o Micke..Jag var en lycklig kvinna när jag stängde mina blå.. Det är inte sista gången..eller hur??!!

Ovido - Quiz & Flashcards