Direktlänk till inlägg 25 juli 2011

Resan till Norge dag 1

Av Anki R - 25 juli 2011 11:13

Några dagar innan resan hade vi bestämt att vi skulle träffas i Älvsbyn. Vi var tre som skulle åka tidigare på dagen. Senare skulle de två andra komma.

Jag har ju aldrig varit ng längre runda så mina packningskunskaper, på hoj, är ganska dåliga. Men med många råd o bra ideer så lyckades jag bra. Allt höll under hela resan. Och jag lärde mej eftersom vad jag ville ha med mej in i stugorna, under dagarna som gick. Kläderna hade jag packat i zip off påsar.Vilket passade mej alldeles utmärkt.

På vägen till Älvsbyn kom jag på att jag inte kollat luften i däcken. Så det kollade jag på macken när jag kom fram. Bakdäcket är ju nybytt så det hade rätt mängd men framdäcket var alldeles för lite i. De andra hade redan kommit o vi tog oss en kopp kaffe innan vi skulle fortsätta.

Samtidigt med oss kom ett gäng från finland som skulle åka ner till trollstigen. En av kvinnorna hade en GS 800. Jag hade kunnat byta rakt av om hon velat.

Mellan älvsbyn o Avidsjaur gick det ganska fort förutom ca 1.5 km som var grus. Vägarbete pågick. Vissa delar var rejält tjocka o hojjen dansade ngt. På ett ställe stod en husbil med varningsblinkers. den hade lyckats ramma en ren som låg i det andra diket.

En riktigt fin natur får man beskåda på vägen upp.Väl framme i Arvidsjaur blev det påfyllning av bensin o luft.

Strax utanför samhället stannade vi o tog på oss rengkläder. För mellan Arvidsjaur o Arjeplog så regnade det. På ett ställe kändes det som hagel. Bra träning inför Norge, tänkte jag. Framme i Arjeplog så passade vi på att äta. Undertiden stod regnet som spön i backen.

På Frasses hade de en sorts grej man fick i kassan som lät när maten var klar. Det var bara det att när min började låta och jag gick för att hämta maten så var det fel mat som stod där. Jaja. nymodigheter!!!!

När vi ätit klart så hade det slutat regna. Vi tog en tur upp till hotellet för att spana på utsikten. Den var magnifik. Arjeplog ligger otroligt vackert till med allt vatten runtomkring.

På vägen upp mot Sandviken ( ligger strax ovanför Vuoggatjolme) sprack molnen upp o solen värmde oss o världen. En helt fantastiskt fjällvärld syntes framför oss. Jag var tvungen att stanna o ta foton. Man får en sprudlande lyckokänsla av att se sånt. Man blir glad. Väl framme i Sandviken välkommnades vi av ägarna.

-Jasså tjejmaffian är ute o kör..sa han . Innan vår manlige deltagare fått av sig hjälmen. Nåja det fick han höra under resten av resan.

Stugan låg väldigt vackert. Alldeles invid sjön o på andra sidan låg fjällen. Jag pratade med stuggrannen som berättade att de varit till Sandviken i 25 år. Varje sommar. Och de kommer från Strömstad. Hon hade hittat bergskristall på fjället. Gissa om jag blev sugen. Nåja några stenar åkte ju med därifrån.

Vid halv tio kom resten av gänget o vi satte oss ner o planerade resan o skrattade o mådde gott. Vid 00 slog vi igen våra korpgluggar för att ladda för vår fortsatta resa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anki R - 4 oktober 2018 12:06

Min kompis Hasse och jag hade planerat att vi skulle göra en hösttur och bara njuta av finvädret. Sommaren hade gott o som vanligt så har man tusen saker som man vill hinna göra och då får annat vänta. Det var en fin dag.Jag fyllde vatteflaskan och t...

Av Anki R - 4 oktober 2018 12:06

Min kompis Hasse och jag hade planerat att vi skulle göra en hösttur och bara njuta av finvädret. Sommaren hade gott o som vanligt så har man tusen saker som man vill hinna göra och då får annat vänta. Det var en fin dag.Jag fyllde vatteflaskan och t...

Av Anki R - 10 juni 2018 13:50

Från Solavågen tillMagerhplm-WSjobolt-væg 650 Stordal-Linge och Valldal. In mot Trollstigen. Jordgubbar. St Olav kastade en ormi vredesmod. ...

Av Anki R - 5 januari 2017 18:28

Torsdag- 30 och jag gruvar mej för att gå ut. Väl ute, klädd som en michelingubbe konstaterar jag att det, är rätt skönt så länge man står mitt i kläderna.  Jag hade bestämt träff ned Ronny, initiativtagaren till "Kung Bore" körningen  den 7 januar...

Av Anki R - 8 januari 2016 16:11

Äntligen hemma igen. Javisst är man hemma när man äntligen kommit sig över gränsen. Visst känner man sig mer hemma i de nordiska länderna för man kan ju nästan prata med dem. Ja inte jag i Danmark..för jag fattar i stort inget alls när de börjar prat...

Skapa flashcards